niedziela, 18 grudnia 2011

Nie masz pomysłu na kreatywnąreklamę? Po prostu obniż cenę o 50%!

W ostatnim czasie obserwujemy olbrzymią ekspansję zakupów grupowych w Polskiej sieci internetowej. Reklamy informujące o zniżkach o 50% - 90% zdominowały reklamy internetowe. Praktycznie z każdego miejsca widzimy reklamy Groupon, Gruper, MyDeal, Citeam, FastDeal, Deallx, Okazik, happyday, cuppon, sweetdeal.... Kilka słów na temat tego jak to wpływa na konsumentów oraz .... pracowników działów marketingów.

Pamiętam badania dotyczące zachowań konsumentów sprzeda kilku lat, mniej więcej z roku 2006. Badania dotyczyły zachowania klientów oraz ich reakcji na zniżki. Badanie jasno pozywało, że klienci praktycznie nie reagują na zniżki do 10%.
Oczywiście po zapoznaniu się z tymi badaniami przeprowadziłem test na swoich klientach przy jednym projekcie który wtedy prowadziłem.
Test wyglądał następująco:
- Pierwsza grupa klientów miała możliwość dokonania zakupów i następnie otrzymania zniżki 10% na kolejne zakupy.
- Druga grupa klientów miała możliwość dokonania zakupów i następnie otrzymana bonu zniżkowego na kolejne zakupy kwotowego. Były to bony wartości od 20 do 50 PLN. Była to zniżka wartości około 3-8% kosztów produktu.

Z pierwszej grupy klientów nie było praktycznie żadnych zakupów (praktycznie żaden klient nie przyniósł ponownie bony ze zniżką procentową). Z 2 grupy testowej była bardzo duża ilość zapytań oraz bardzo duża ilość ponownych zakupów wraz z wykorzystaniem bonu ze zniżką kwotową.

W tej chwili na polskim rynku działa ponad 80 serwisów zakupów grupowych które walczą bardzo ostro o nowych użytkowników i zalewają sieć reklamami i zniżkami - 50% lub nawet - 90%. To powoduje, że klienci przestają reagować nawet na zniżki 20% - 40%.
Część z firm procentów postanowiła zacząć walczyć z nimi również na poziomie zniżek. Endo promuje się zniżkami -70%, -80%.

Wydaje mi się, że cześć z ludzi zapomina, że tak wysokie zniżki wpływają na postrzeganie marki przez klientów. I później będzie ich trudno przekonać do zakupów bez zniżek.

Nie mam w te chwili możliwości przetestowania ale jestem bardzo ciekawy czy któryś z czytelników może pobawić się i przetestować jak klienci zareagują na zniżki -10%, -20%.
A tak dla przypomnienia dla w chwili gdy firma rozpoczyna współpracę z różnymi zakupami grupowymi musi się liczyć z sporą obniżką.
Przykładowo produkt wartości 200 PLN
- Klienci kupują go z rabatem co najmniej - 50% (100 PLN)
- Połowa z kwoty którą płaci klient za zakupy zatrzymuje dla siebie serwis zakupów grupowych (50 PLN)
- Czyli producent/usługodawca otrzyma 50 PLN za produkt który standardowo sprzedaje za 200 PLN.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Podziel się swoją opinią