sobota, 17 listopada 2012

Wojna o darmowe ogłoszenia

Oglądając wojnę pomiędzy darmowymi portalami ogłoszeniowymi. Rozumiem dlaczego są "darmowymi" tylko z nazwy.

Rok temu Tablica.pl zaskoczyła wszystkich. Jako pierwszy portal z darmowymi ogłoszeniami rozpoczął kampanię w TV.

Chwilę potem Gumtree.pl odbił piłeczkę i również rozpoczął kampanię telewizyjną.

Teraz po roku rusza kolejna odsłona reklam telewizyjnych:
Tablica.pl


Gumtree.pl



Na te działania odpowiada teraz jeden z najstarszych portali ogłoszeniowych www.alegratka.pl należących do Polskapresse.
Zorganizowali konkurs dla osób ogłoszeniodawców. Aby zwiększyć ilość i jakość ogłoszeń w wybranych kategoriach. Bardzo dobry pomysł aby zwiększyć jakość ogłoszeń. Co z pewnością odbije się w pozytywny sposób na postrzeganie tego portalu wśród internautów.

Dla najlepszych ogłoszeń w danym dniu nagradzają aparatami i tabletami.


P.S. Nie chwaląc się poniżej zdjęcia tego co wygrałem:-)




Okazje na Koniec Świata MediaMarkt

Kilka dni temu pojawiły się reklamy w TV i radiu informujące o końcu świata. Pisałem, że te reklamy kojarzą mi się z MediaMarktem I miałem racje :-)

Poniżej efekty 2 etapu kampanii marketingowej:










Spoty będą puszczane w: TVN, TVP, Polsat, PR3, ZET, RMF FM onet.pl, youtube.pl, wp.pl)
Za zakupem mediów stoją: Media Saturn Holding Polska, dom mediowy Universal McCann.

10 lat Agito

Jak ten czas szybko leci. Agito.pl ma już 10 lat!
Jest to jeden z najlepszych wyników jeśli chodzi o Polski internet. Z tej okazji 100 lat Agioto :-)


Google zjada swoich konkurentów, kto będzie następny?

Już ponad rok temu pisałem o tym jak Google, konkuruje z klientami i partnerami teraz mamy kolejne przykłady, że te agresywne działania przynoszą efekty.  Według wyliczeń portalu Slate.com Google w tym roku ma większe przychody niż cały rynek reklamowy mediów drukowanych w USA!
Oczywiście nie znaczy to, że więcej środków z budżetów reklamowych jest lokowanych w Google niż w całą branże drukowaną. State.com zaznacza, że są podawane jedynie przychody reklamowe z druku, nie uwzględniane są zyski z reklam na stronach wydawnictw. Poza tym porównywane są przychody całego Googla z całego świata nie tylko z USA. Ale wykres i tak pozwala zobaczyć jakie są tendencje i w którą stronę idą wydatki marketingowe w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

A jak wyglądają wasze wydatki gdzie więcej inwestujecie w Internet czy w magazynach, czasopismach i gazetach?

Ulice handlowe pokonają galerie handlowe?

Wpadłem ostatnio na niusa który mnie powalił na ziemie. Chodzi o konkurencje pomiędzy galeriami handlowymi a ulicami handlowymi.  

Gdzie jest najwięcej klientów? Oto jest pytanie. Jeszcze kilkanaście lat temu odpowiedź była prosta - na ulicach handlowych. Gdzie sklepy ciągnęły się kilometrami. A Czynsze wędrowały w kosmos. Kilka lat temu ruch zaczął na ulicach handlowych znacząco spadać. Zaczął przenosić się do wielkich galerii pełnych markowych sklepów np: Złote Tarasy, Manufaktura. Straciły przez to ulice handlowe takie jak np ul. Piotrkowska w Łodzi.
Za granica np: w Paryżu lub Nowym Jorku. Najbardziej rozpoznawalne ulice trzymały dalej wysokie cenny najmu. Ale wiadomo marka tych ulic została zbudowana przez dziesiątki lat.
Eksperci CBRE uważają, że przez trudność w tworzeniu nowych galerii handlowych w Warszawie najemcy muszą mocniej szukać miejsc dla siebie przy ulicach handlowych np: okolice placu Trzech Krzyży, ulica Mokotowska, Marszałkowska (ulice Nowogrodzka, Żurawia, Wspólna, Hoża i Wilcza).

Do tego należy jeszcze dodać uruchomienie 2 linii metra.

Hmm... i kto by pomyślał, że taki zbieg okoliczności zmieni światowy trend w Warszawie.

Oba Ma w Plusie - Obama reklamuje Plusa

Za oceanem Barack Obama wybory i od razu zyskał nową fuchę. Zatrudnili go do reklamowania sieci komórkowej Plus.


Obama w plusie czyli oferta OBA MA tablet i telefon w jednym abonamencie.
Sony Xperia J i Modecom FreeTab 9701 za 1zł w jednym abonamencie 59,90 w umowie na 36 miesięcy.

 Wspomaga go Oficer OBA MA


Świetna reklama, dobre hasło, chwytliwe i na czasie. Skoro za wielką wodą Obama z Romney'em wydali tyle miliardów dolarów na kampanię prezydencką. To nawet do nas to dotarło. Jestem ciekawy jaki mieli plan na sytuacje w której Obama przegrywa a wygrywa Romney:-)


Portfel w telefonie szybka riposta Orange na reklamy T-Mobile


Orange Cash kontra T-Mobile

Największe sieci komórkowe wprowadzają technologię płatności dzięki telefonom opartą o NFC



Najpierw T-mobile z usługą myWallet i atakuje po oczach setką golasów





Chwilę potem Orange odpowiada nie musisz być goły aby płacić przez Orange Cash



Bardzo lubię tak szybkie riposty, smaczki w reklamach. Gratulacje dla Orange (1:0 dla Orange). Czekamy na 2 połowę, może po przerwie T-Mobile zaatakuje ze zdwojoną siłą :-) 

piątek, 16 listopada 2012

Oblężenie Cinama City po marszu 10.11.2012

Tak jak obiecałem byłem odwiedzić Cinema City podczas akcji urodzinowej opisanej w: Urodziny Cinema City. I oto co mnie tam spotkało? Tak jak można było się spodziewać po tej promocji - ściągnęła wielu klientów. Chociaż w tych godzinach w których ja byłem już troszeczkę się przerzedziło - seans o 22. Ale praktycznie wszystkie miejsca nawet w pierwszych rzędach były wyprzedane. 
Nie do końca rozumiem w jaki sposób Galaxy Note od Samsunga miało się tu promować. I w jaki sposób oprócz roll-upów miał się promować. Nie skumałem tego :-) Ale jeśli ktoś wie jaki to miało głębszy sens to proszę o informację.

Mam okazje napisać o elemencie który bardzo mi się podoba: Biletomat Cinema City!
Przez kilka lat Cinema City pozwalała tylko na zakup biletów przy kasach. Nawet jeśli dokonało się rezerwacji on-line na ich stronie. To ta rezerwacja znikała 30 min przed seansem. Więc i tak należało być wcześniej. Poza tym jeśli dobrze pamiętam nie wszystkie seanse były dostępne w tej internetowej rezerwacji.

Teraz Cinema City zmieniła strategię i postanowili odciążyć kasy biletowe:
- Możliwość zakupu biletu przez internet (z dodatkową opłatą)
- Możliwość zakupu biletu na film przez  Biletomat 


Opcja pierwsza - kupno na stronie Cinema City - osobiście wybieram ją najczęściej. Ponieważ mogę przyjść na film 5-10 minut po rozpoczęciu seansu i siąść w dobrych miejscach. Mimo, że pojawia się dodatkowa opłata 0,50 PLN za rezerwację internetową.

P.S.
Można było skorzystać i kupić bilety za 10,50 PLN podczas tego dnia. A jak?
Oferują 10% rabatu jeżeli płatności dokonano kartami mBanku!
Szaleństwo 21 PLN za wyjście do kina dla 2 osób - Chce więcej takich promocji :-)

wtorek, 13 listopada 2012

Jak reklamować zakład pogrzebowy - z wyczuciem

Dostałem dziś taki oto obrazek. Nie wiem czy jest to fake. Ale jeżeli nie to ciekawa akcja marketingowa.

Lokalny zakład pogrzebowy podczepia się lub sam organizuje akcje społeczną.

Trudno jest reklamować ze smakiem takie usługi. Ale tutaj mamy upieczony 2 pieczenie na jednym ogniu. Promocja marki, a przy okazji pożyteczna akcja społeczna, która może ocieplić (oswoić) potencjalnych klientów z tym zakładem pogrzebowym Animus.


poniedziałek, 12 listopada 2012

Kolekcionerstwo jako sposób na zwiększenie sprzedaży

Co zrobić aby sprzedawać książki w czasach gdy czytelnictwo zamiera? Większość ludzi nie bierze do ręki żadnej książki po skończeniu nauki. A nawet jeśli ktoś przez przypadek dotknie książki to co zrobić aby ją kopił? A najlepiej, żeby kupił kilka książek.Książkę można ściągnąć z internetu na tableta lub laptopa, szybciej niż jest będzie w księgarniach. Przy ostatniej premierze z Fabryki Słów. Książka pod tytułem "Trucizna" była dostępna za darmo w formacie cyfrowym przed oficjalną premierą. Widać piraci się spieszą i pozwalają ściągać coraz szybciej i w coraz lepszej jakości.

Fabryka Słów wymyśliła jak z tym walczyć.

Dzięki tej strategi może trafić nawet do tej grupy osób którzy pobrali z nielegalnych źródeł książkę przeczytali. Ale ta strategia pozwala ich skusić do zakupu również z legalnych źródeł.
Ta strategia to: KOLEKCJONERSTWO.

Teraz przy zakupie książki otrzymujesz kartę do gry. Są to specjalne karty wydrukowane na bardzo dobrym papierze. Wyglądają "Fantastycznie" - pasują do książek Fantazy.

Żaden pirat nie da Ci takiej karty. A z czasem będziesz mógł zebrać cała talie :-)

Mi brakuje jeszcze kilku kart. Ale moja kolekcja się powiększa.

Taktyka Fabryki Słów jest ciekawą strategią walki z piractwem.

A Ty co zbierasz i kolekcjonujesz? 

Call to Acion - na plakatach w supermarkecie

Call To Action - CTA Wezwanie do działania. Najczęściej wykorzystuje się go na stronach internetowych aby powiedzieć użytkownikowi co ma zrobić. Bardzo często pojawiają się też na squeeze page'ach.

Squeeze Page - to strona zaprojektowana do wyciskania z użytkowników danej akcji. Najczęściej jest to pozostawienie adresu e-mail lub zakupienie produktu.

Błądząc po Tesco. Tak tak znów Tesco, przyznaje się bardzo lubię ten sklep i ich działania marketingowe oraz materiały POS :-) Mam słabość do nich.

Wpadłem na tego POS'az Makłowiczem. Świetnie zrobiony Call To Action. Jasny mocny przekaz: WEŹ, KUP, ZRÓB. Lubie takie czyste atrakcyjne wizualnie przekazy.

Ten POS jest moim ulubionym elementem całej akcji Tesco Z Makłowiczem, dlatego musiałem go tu wrzucić.

A Ty co sądzisz o tego typu akcjach?  

Cross-selling w sklepach stacjonarnych w wydaniu Tesco

Cross-selling a cóż to takiego.
Cross Sellingiem najprościej nazwać taką sytuację kiedy klientowi kupującemu produkt A proponujesz zakup produktów komplementarnych (uzupełniających) B,C,D,E i tak dalej aż do Z :-)

Często jest wymieniany jednym tchem z UpSellingiem czyli sytuacją kiedy klient przychodząc kupić produkt A proponujesz mu, aby kupił trochę droższa odmianę produktu A czyli Ą :-) 

Przykłady UpSellin'gu:
Klient przychodzi do Ciebie kupić cegłę. Ty odciągasz go od zwykłej czerwonej cegły i pokazujesz mu: Nową zieloną cegłę która świeci w ciemnościach. Ma wbudowaną baterię dzięki której w zimę ogrzewa dom a w lato chłodzi. Do tego ma wbudowany GPS. Zielona cegła jest 3 razy droższa od zwykłej czerwonej.

Drugi przykład UpSellin'gu: 
Pracujesz w firmie "A" przychodzi klient i chce kupić cegłę. Ty odciągasz go od zwykłej cegły mówiąc, że wasza firma "A" wypuściła właśnie na rynek nowość: "aCegłę" która jest cool. Do tego ma większa przekątną o 2'' od zwykłej cegły. Dzięki czemu lepiej się trzyma w dłoni. Oczywiście kosztuje 3 razy więcej niż inne cegły ale nasza cegła jest modna. I niedługo wypuścimy na rynek nową wersję "aCegły" o nazwie "aCegła S" która będzie jeszcze większa o kilka cali. Ale na razie kup tą cegłę
Oczywiście jest to tylko przykład nie związany z rzeczywistością wszystkie skojarzenia z działającymi firmami są błędne ;->


Wracając do Cross Sellingu. W super marketach jest dużo produktów pierwszej potrzeby po które klienci zaglądają prawie codziennie. Ale jest sporo również produktów o których szary klient nie myśli praktycznie wcale. I teraz pytanie jak je sprzedać!? Tesco odpowiedziało celująco na to pytanie. Podrzucić je jako Corss-Selling przy często kupowanych produktach. Dzięki temu produkty np: Fackelmann'a znajdują częściej nabywców. Na przykładzie ze zdjęć wykałaczki Fackelmann wiszą koło jedzenia. 

Grywalizacja w stosunku do dzieci, w Tesco.

Krążyłem ostatnio między pułkami w Tesco - no cóż nawet najlepszy bloger musi czasami coś zjeść ;-)

A, że już byłem bardzo  głodny to moja głowa zwisała w dół a oczy wpatrywały się w podłogę.
Tak idąc nagle pojawił się napis przed moimi oczyma:
Dałem do razu zwabić się w pułapkę i wyruszyłem na poszukiwania. Ten pierwszy obrazek znajdował się przy wejściu do alejki.
Naklejka nr 2 znajdowała się już przy półkach.
3 zdjęcia pokazuje gdzie na półce znajdowały się te produktu. No jak widać każdy minus można przekuć na swój sukces.

Nic tylko brać przykład! Po co walczyć i zastanawiać się jak wyróżnić na półce swój produkt skoro można podjeść od zupełnie innej strony. Urządzić grę w której właśnie to będzie zadaniem znaleźć nasz produkt wśród produktów konkurencji.
Bardzo podoba mi się w jaki sposób został wyróżniony ten napój jogurtowy marki Łowicz.
Ten napój jogurtowy został dodatkowo wyróżniony licencją na 2 postacie Disney'a, żeby dodatkowo atakować target - czyli dzieciaków. 

Magiczne centra handlowe - poczułem się jak Harry Potter

Odwiedziłem ostatnio Galerię Jurajską w Częstochowie i poczułem się w niej jak Harry Potter z książki J. K. Rowling.

Pamiętacie może pierwszy tom z 1997 Harry Potter i Kamień Filozoficzny?

Był tam magiczny peron znajdujący się w Londynie stacji kolejowej King's Cross. Peron numer 9 i 3/4 niedostępny dla Mugoli, nie magicznych ludzi. Dostępny tylko dla czarodziejów.

Zwiedzając tą Galerię poczułem się tak magicznie. Idąc korytarzem skręciłem w lewo w prawo i zobaczyłem:

Tajemniczy korytarz który kończy się ślepym zaułkiem hmm... szkoda, że nie jestem czarodziejem bo bym przeszedł do tajemniczego sklepu 9 i 3/5 ;-)

Test sprzętu - jeszcze takiego nie czytałeś!

Sobota 10.11.2012 ciepły weekend. 
Więc wybrałem się na działkę - nie ma jak ruch na świeżym powietrzu po tym jak spędza się w pracy ponad 50 godzin tygodniowo :-)

Wszystko przebiegało normalnie, nie przypuszczałem że tragedia się zbliża. Nie było ku temu żadnych przesłanek!

Ale najpierw cofnijmy się ma chwilę w czasie

Sobota 2.06.2012 ciepły weekend. 

Wszędzie w mediach szaleje tylko jeden temat EURO, EURO 2012, EURO w POLSCE!!!
Setki firm sponsorują bilety na mecze podczas Euro w Polsce i na Ukrainie. Ludzie zaczynają się zastawiać czy w ogóle jakiś bilet został kupiony przez kibica? A może wszystkie zostały rozdane przez sponsorów.

Gdziekolwiek człowiek się obrócił wszędzie widział napisy:
- Piwo oficjalnego sponsora Euro 2012
- Oficjalny papier toaletowy reprezentacji Polski na Euro 2012
- Oficjalny sok brzoskwiniowy drużyn piłkarskich podczas Euro 2012
- Oficjalne majtki trzeciego bramkarza juniorów na podczas U21 Euro 2012

Człowiek bał się nawet zajrzeć do lodówki aby nie zaatakowało go Euro 2012 Jurty, Masło sponsorskie i łyżeczki do lodów też oficjalne.

Wybrałem się na zakupy i w poszukiwaniu szpadla. Pobliskim sklepie okazało się, ze jest tylko jeden rodzaj. I tak stałem się szczęśliwym właścicielem szpadla w kolorach biało-czerwonych wraz z logo Euro 2012 ! :-)

Euro minęło a szpadel pozostał.

Czas obecny sobota 10.11.2012

Wracamy do teraźniejszości. W związku z ciepłym weekendem wyruszyłem na działkę z moim pięknym biało-czerwonym szpadlem. Aby zaznać rekreacji na świeżym powietrzu. Przekopując olbrzymią pole (mniej więcej 8 na 4 m) stała się tragedia:



Niestety mój szpadel nie miał duzo dłuższego życia niż Euro 2012.
Mogę z czystym sumieniem napisać, że niestety ten produkt nie przeszedł testu długodystansowego, a nawet krótkodystansowego ;-)
A szkoda każdy patrząc na mnie mógł widzieć jakim jestem patriotą.

Wracając do Marketingu mam kilka przemyśleń.
- Ten produkt kupiłem w Biedronce. Ponieważ była najbliżej i nie chciało mi się jechać do żadnego marketu budowlanego.
- Był to jedyny dostępny produkt w kategorii szpadle. Czyli jeżeli byłby w kolorach śp. Czechosłowacji też bym go kupił. Nawet jeżeli byłby w designie Steampunk'owym też bym go z taką przyjemnością kupował.
- Pytanie jak ocenić jakość produktu który przestał działać po kilku użyciach. Wygiął się w 2 stronę przy próbie przekopania ogródka. 

Szkoda, że nie mogę przetestować sposób realizacji gwarancji przez te 2 firmy (sprzedawcę i producenta). Ponieważ już gdzieś zapodziałem paragon za te zakupy.

Chociaż może spróbuje jakiś czas temu reklamowałem produkt nie mając gwarancji. Niestety był kupowany za gotówkę więc również nie miałem potwierdzenia w systemie bankowym tej operacji. Ale wraz z Polskim dystrybutorem udało się przeprowadzić ten proces. A jak to wyglądało już mówię:
- Produkt był zakupiony u Polskiego dystrybutora który miał wyłączność na nasz kraj.
- W chwili gdy reklamowałem produkt minął dopiero 1 rok do czasu wprowadzenia tego produktu na rynek.
Dzięki tym 2 informacją sprzedawca przyjął produkt i mogłem liczyć na szybkie naprawienie produktu.

P.S.
A nie mówiłem, że takiego testu nie czytaliście na blogach :-) Nie często widzi się test długodystansowy szpadla ;->

niedziela, 11 listopada 2012

Czeski sen - o potędze reklamy

Czeski sen jest to tytuł mistyfikacji która odbyła się w 31 maja 2003 roku.
Projekt został zrealizowany przez Vít Klusák i Filip Remunda.

Przed oficjalnym otwarciem supermarketu została przeprowadzona bardzo mocna kampania reklamowa z wykorzystaniem ulotek, plakatów, bilbordów, sportów radiowych i telewizyjnych.



Główne hasła kampanii reklamowej to: NIE PRZYCHODŹ! NIE KUPUJ!

Hipermarket "wybudowano" kilkaset metrów od najbliższej drogi. Dlatego aby klienci mogli dość do niego musieli przejść pieszo.

Pierwszy klient pojawił się o godzinie 7 rano mimo, że supermarket miał być otwarty o 10:00.

Do sklepu przyszło kilkuset klientów zwabionych kampania reklamową.


Okazało się że widoczny z oddali sklep był tylko fasadą. Nie powstał, żaden nowy supermarket. Była to tylko prowokacja. Aby wyciągnąć ludzi w piękny weekend na świeże powietrze. Film wraz z całym przedsięwzięcie został zrealizowany z funduszy czeskiego ministerstwa kultury.


Wzór: 400 podświetlonych billboardów + 200.000 ulotek = Tysiące nabranych klientów

Co sądzisz o typ projekcie?
Czy dobrze zostały wydane pieniądze czeskiego ministerstwa kultury?
Czy skusiłbyś się na taka promocję?